راهکارهای درمان برای آلودگی‌های دندان

• راهکارهای درمان برای آلودگی‌های دندان یکی از مسائل پرکاربرد این روزها محسوب می‌شود. همه شما به نحوی در طول روز با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنید و دوست دارید، قبل از اینکه کار شما به دندان پزشک و جراحی‌هایی مثل ایمپلنت کشیده شود، آن را درمان کنید. شما می‌توانید از دو طریق این فرایند را کنترل و مدیریت کنید. اول؛ از طریق راهکارهای طبیعی و دوم؛ با کمک پزشک و درمان اصولی ناحیه عفونی. در این مطلب هر چیزی که باید درباره راهکارهای درمان برای آلودگی دندان بدانید را در اختیار شما می‌گذاریم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

آلودگی و عفونت دندان چیست؟

آلودگی و عفونت دندان وقتی ایجاد می‌شود که شما بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکرده یا آن را جدی نگیرید. در این صورت، وقتی باکتری وارد ریشه دندان می شود، می تواند باعث تجمع چرک و آلودگی در آن شود. به این نوع عفونت ، دندان آبسه یا آبسه پری اپیکال هم می گویند که با درد و التهاب زیاد خصوصا در ناحیه لثه همراه خواهد بود و شما را از انجام کارهای روزمره خود مثل غذا خوردن باز می‌دارد.

چیزی که باعث اهمیت این موضوع می‌شود، این است که عفونت‌ها به خودی خود از بین نمی‌روند و نیاز به دخالت مستقیم دارند. بنابراین، اگر فکر می‌کنید به این عارضه مبتلا هستید، باید به دنبال راهکارهای درمان برای آلودگی‌ها دندان باشید. اگر این عارضه درمان نشود، می تواند به فک یا سایر نواحی سر یا گردن شما سرایت کند و عواقب جبران‌ ناپذیری به دنبال داشته باشد.

راهکارهای درمان برای آلودگی‌های دندان با روش طبیعی و خانگی

در قدم‌های ابتدایی مبارزه با آلودگی و عفونت دندان‌ها، رویه درمان خانگی و طبیعی اتفاق می‌افتد. در خیلی از شرایط این روش‌ها جواب می‌دهد اما رعایت نکردن اصول نگهداری از دندان‌ها زمینه‌ای برای تشدید مجدد و یا بازگشت عفونت بعد از مدت زمان کوتاه می‌شود. در ادامه این راهکارهای درمان خانگی را برای کاهش درد و تورم ناشی از آلودگی دندان ذکر کرده‌ایم.

استفاده از محلول آب نمک به‌عنوان راهکارهای درمان عفونت دندان

نمک یکی از قوی‌تربن ضدعفونی‌کننده‌ها به شمار می‌رود که می‌تواند عفونت را تا حد زیادی کنترل کند. بر همین اساس، کاربرد زیادی در از بین‌ بردن چرک‌های دندان، دهان و گلو در هنگام سرماخوردگی دارد. برای استفاده از این تکنیک، ۱/۲ قاشق چای‌خوری از نمک را با ۱/۲ فنجان آب گرم مخلوط کنید.

سپس، دهان خود را با آن شستشو داده و در اطراف لثه و دندان بچرخانید تا به خوبی به بافت عفونتی نفوذ کند. در نهایت آب را به بیرون تف کنید تا عفونت وارد بدن شما نشود. این کار را می‌توانید در چند نوبت تکرار کنید تا نتیجه بهتری حاصل شود. لازم به ذکر است که این روش هیچ‌گونه عوارضی نخواهد داشت.

کاربرد جوش‌شیرین برای درمان آلودگی‌های دندان

یکی دیگر از گزینه‌های مقرون به صرفه و قابل دسترس، استفاده از جوش‌شیرین است. در اکثر اوقات، آلودگی و عفونت دندان خود را به شکل آبسه نشان می‌دهد. جوش‌شیرین قاتل آبسه‌ها و از بین بردن دیواره و تخلیه چرک‌های آن محسوب می‌شود. خواص ضد باکتریایی آن باعث‌ شده تا عملکردی مشابه نمک از خود نشان دهد. برای استفاده از این ترکیب هم مانند آب نمک عمل کرده و به مدت ۵ دقیقه دهان خود را با آن شستشو دهید.

کمپرس سرد برای کاهش التهاب ناشی از آلودگی دندان

عفونت و آلودگی دندان همیشه با التهاب و تورم همراه است که باعث مشکل در غذاخوردن شما شده و حالت دردناکی ایجاد می‌کند. به همین علت کمپرس سرد در راهکارهای درمان برای آلودگی‌های دندان به‌صورت خانگی نقش مهمی دارد. شما می‌توانید یه حوله یا نایلون را با تکه‌هایی از یخ بپوشانید و آن را در قسمت صورت روی ناحیه‌ای که تورم دارد، قرار دهید. خواهید دید که پس از مدت زمان کوتاهی تورم کاهش می‌یابد. بهتر است در حین انجام این تکنیک از قرص‌ها و داروهای آنتی بیوتیک یا به اصطلاح چرک خشک‌کن هم استفاده کنید.

استفاده از داروهای آنتی بیوتیک

هرکسی وقتی به عارضه‌هایی مثل آلودگی و عفونت دندان مواجه می‌شود، از همان ابتدا به‌دنبال قرص‌ها و داروها می‌گردد. اینکه شما بدون نظر دندانپزشک و معاینه دندان‌های خود اقدام خودسرانه برای مصرف دارو داشته باشید، درست نیست. با این‌وجود، تعداد زیادی از داروها هستند که بدون نسخه پزشک قابل دریافت هستند و می‌توانید در خانه نگهداری کرده و در چنین شرایطی مصرف کنید. این داروها عبارتند از؛

• آموکسی سیلین
    • آزینترومایسین
    • سفوکسیتین
    • کلیندومایسین
    • مترونیدازول
    • پنی سیلین

این داروها در کنار راهکارهای قبلی می‌تواند کمک فزاینده‌ای به درمان شما کند. البته، این نکته را هم در نظر بگیرید که مصرف بی‌رویه از این داروها نه تنها به درمان کمک نمی‌کند، بلکه باعث ایجاد مقاومت و سخت‌تر شدن روند درمان آن می‌شود. پس اگر بعد از مصرف دوره این داروها همچنان آلودگی و عفونت ادامه داشت، به دندانپزشک مراجعه کنید.

معرفی راهکارهای درمان برای آلودگی‌های دندان

راهکارهای درمان برای آلودگی‌های دندان با کمک پزشک

عده زیادی از شما در ابتدا راهکارهای خانگی و طبیعی درمان آلودگی دندان را در پیش می‌گیرید. ممکن است که این فرایند کمک ویژه‌ای در کنترل و کاهش درد ناشی از آن داشته باشد. با این‌حال، جمعیت زیادی از مردم در طول سال به علت وجود عفونت و آلودگی به دندان پزشکان مراجعه می‌کنند. به همین علت، راهکارهای درمان برای آلودگی دندان توسط پزشک شیوه متفاوتی دارد و اغلب به‌دنبال پیشروی بیش از حد بیماری اتفاق می‌افتد. در ادامه روش‌های درمان این عارضه را طبق نظر پزشک ذکر کرده‌ایم تا آشنایی حداقلی با شیوه درمان داشته باشید.

۱. کانال ریشه یا عصب‌کشی

همه شما تجربه این را دارید که یک روز با درد عجیب دندان بیدار شوید و هر کاری کنید، نتوانید ذره‌ای از درد آن را کاهش دهید. حتی ممکن است با کوچکترین چیزها مثل نوشیدن یک نوشیدنی سرد یا گرم این درد به‌شدت تحریک شده و صبر و تحمل را از شما بگیرد. در چنین شرایطی، مسئله درگیری ریشه‌های دندان است. یعنی شما به موقع در پی راهکارهای درمان آلودگی‌ها دندان نبودید و اکنون عفونت پیشروی کرده و کل دندان و لثه شما را تحت تاثیر قرارداده‌است.

یکی از راه‌های درمانی که پزشکان برای این عارضه استفاده می‌کنند، کانال ریشه یا همان عصب‌کشی محسوب می‌شود. در طی این فرایند، پالپ دندان که داخلی‌ترین لایه آن به شمار می‌رود، تخلیه شده و عفونت و آلودگی از آن خارج می‌گردد. شما می‌توانید با رعایت نکات پیشگیری از بروز این مشکل و این درمان تا حد زیادی جلوگیری کنید.

۲. خارج‌کردن ریشه دندان

گاهی اوقات مشکلات دندان مثل فرورفتگی ریشه‌ها در عمق استخوان می‌تواند باعث بروز درد و عفونت در این ناحیه شود. در چنین شرایطی، بهترین راهکار درمان برای آلودگی‌های دندان، مربوط به تخلیه ریشه می‌شود تا شما دیگر این درد را حس نکنید و با آن مبارزه نکنید. در طی این فرایند، سطحی از لثه‌ها لایه‌برداری شده و برای دسترسی بهتر به ریشه مقداری از استخوان هم برداشته شده یا سوراخ می‌شود. پس از آن، ریشه خارج شده و شما دیگر این درد را احساس نخواهید کرد.

ممکن است، در ابتدا احساس ناراحتی داشته باشید و طی چند روز ابتدایی مجبور به خوردن غذاهای نرم و سبک مثل سوپ شوید. با این‌حال، با کمک آنتی‌بیوتیک این درد کنترل شده و شما را از شر این بیماری راحت می‌کند. تورم ناشی از خارج‌شدن ریشه دندان هم طی چند روز کم و کمتر شده و پس از یک هفته دیگر آن را مشاهده نمی‌کنید. با این‌وجود، تخلیه ریشه به معنی از دست دادن یک دندان است و شما باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا از ورود به این مرحله جلوگیری کند.

۳. تخلیه آبسه

آبسه مجموعه‌ای چرک‌ها و آلودگی‌هایی محسوب می‌شود که دندان و لثه شما را به خود درگیر کرده‌است. این چرک و آلودگی با یک دیواره پوشانده شده و با روش‌های طبیعی قابل دسترس و تخلیه نیست. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما سعی کند عفونت را با تشکیل دیواره‌ای در اطراف این منطقه آلوده کنترل کند. در چنین شرایطی، آلودگی و عفونت هم بیکار نمی‌نشیند و این دیواره را پر از چرک می‌کند. با افزایش مقدار عفونت، توده رشد کرده و باعث درد و التهاب می‌شود. شما می توانید آبسه را در هر جایی از بدن خود داشته باشید که یکی از آن‌ها دندان است.

در چنین موقعیتی، پزشک برای درمان، تخلیه آبسه را انجام می‌دهد. طی این فرایند دندان شما کاملا بی‌حس شده و این دیواره با ایجاد خراش‌هایی از چرک خالی می‌شود. اگر دیواره و چرک رشد زیادی داشته باشند، حفره‌ای در دندان شما ایجاد خواهد شد. پزشک در ادامه این دندان را ترمیم کرده و حفره را می‌بندد تا هیچ آلودگی و عفونت دیگری به آن راه پیدا نکند. این روش درمان با کمی درد همراه است که پس از اینکه زخم بهبود یافت، دیگر آن را احساس نخواهید کرد.

کاهش درد و عفونت دندان با کمپرس سرد

راهکارهای پیشگیری از عفونت و آلودگی‌های دندان

همه شما می‌دانید یا شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین، به‌جای اینکه با راهکارهای درمان برای آلودگی‌های دندان سر و کله بزنید، مراقبت و‌نگهداری از دندان‌های خود را جدی بگیرید. پیگیری عادات خوب و مناسب می‌توانند زمینه‌سازی باشند تا شما هیچوقت به دنبال راهکارهای درمان برای آلودگی‌های دندان نگردید. شما می‌توانید با چند کار ساده در خانه از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کنید. تنها نکته‌ای که وجود دارد، این است که بابد در آن مداومت داشته باشید و به‌طور همیشگی از آن بهره ببرید. در ادامه دستورالعمل پیشگیری از هرگونه آلودگی و بیماری دندان را اکر کرده‌ایم.

• مسواک‌زدن

شما موظف هستید که در طول ۲۴ ساعت حداقل ۲ بار و حداکثر ۳ بار دندان‌های خود را مسواک بزنید. همچنین، مسواک‌زدن شما باید طی ۲ دقیقه اتفاق بیفتد تا تمام آلودگی‌های دهان و دندان شما از بین برود و باقیمانده غذاها از گوشه و کنار دندان خارج شود. علاوه‌بر این، بهتر است دندان‌های خود را با خمیردندانی که حاوی فلوراید باشد، مسواک بزنید؛ زیرا بسیار قوی و موثر عمل می‌کند.

• نخ دندان

یکی از کارهایی که ممکن است، کمتر کسی به آن توجه کند، مسئله نخ دندان کشیدن بعد از مسواک خواهد بود. نخ دندان اگر به‌طور مداوم و همیشگی صورت بگیرد، شما را از جرم‌گیری و مسائلی از این قبیل، رها می‌کند. بنابراین؛ با حداقل روزی ۱ بار نخ‌دندان کشیدن، تمیز‌شدن و سلامت دندان و لثه‌های خود را تضمین کنید.

• کاهش مصرف مواد مضر

این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست که بعضی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها تاثیرات ناخوشایندی بر سلامت دندان‌ها می‌گذارند. پس اگر می خواهید که خود را از گشتن به‌دنبال راهکارهای درمان برای آلودگی‌های دندان معاف کنید، بهتر است رژیم غذایی سالمی داشته باشید و مصرف مواد مضری چون: نوشیدنی‌ها و غذاهای شیرین و نشاسته‌دار را به حداقل برسانید.

• تعویض مسواک

از جمله مسائل مهم در زمینه درمان آلودگی‌ها دندان، مربوط به تهیه مسواک جدید است. هرچقدر که شما مسواک خود را بشویید و از آن مراقبت کنید، باز هم پس از چند ماه میکروب‌ها و آلودگی در قسمت‌های مختلف آن تجمع می‌کنند. علاوه‌بر این، پس از گذشت این مدت، مسواک کارایی خود را برای تمیزکردن دندان شما از دست داده و موهای آن کج و کوله می‌شود. در نتیجه، بهترین کار تعویض مسواک به‌صورت ۳ ماه در میان یا مشاهده تغییر حالت موهای مسواک است.

• استفاده از ضدعفونی‌کننده دهان و دندان

اگر می‌خواهید که خیال خود را از ابتلا به آلودگی و مشکلات دندان راحت کنید، یکی از موثرترین راهکارها مصرف ضدعفونی‌کننده‌های دهان و دندان است. این صدعفونی‌کننده‌ها اغلب به‌عنوان دهانشویه شناخته می‌شوند و شما می‌توانید در هفته حداقل ۲بار و حداکثر ۳ بار استفاده کنید تا تاثیرات آن را به چشم ببینید. این محلول‌ها به شما کمک می‌کنند تا از پوسیدگی و عفونت دندان‌های خود جلوگیری کنید.

کلام آخر

عفونت و آلودگی دندان یکی از مشکلاتی به شمار می‌رود که تقریبا همه افراد به دلایل مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. به همین علت شناسایی راهکارهای درمان برای آلودگی‌های دندان بسیار مهم و‌ضروری است. در این مطلب به بررسی روش‌ها و تکنیک‌های درمان خانگی و پزشکی پرداخته‌ایم تا مسیر درمان برای شما روشن‌تر شود. لازم به ذکر است که نباید این عارضه را طولانی‌مدت داشته باشید.

پس، اگر با انجام راهکارهای خانگی همچنان با این مشکل درگیر بودید، در اسرع وقت به پزشک معالج خود مراجعه کرده تا دندان خود را از دست ندهید. امیدواریم که این مطلب پاسخگوی سوالات شما در زمینه درمان عفونت دندان باشد. در صورت وجود هرگونه سوال در قسمت دیدگاه با ما در ارتباط باشید.